Τρίτη 12 Απριλίου 2011

Έκθεση της εξελεγκτικής επιτροπής του ΤΥΠΕΤ

Δημοσιεύουμε για ενημέρωση των συναδέλφων και συνταξιούχων την έκθεση εξελεγκτικής επιτροπής του ΤΥΠΕΤ, που παρουσιάστηκε από τα μέλη της στη Γ Συνέλευση του ΤΥΠΕΤ στις 7/4/2011.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗΣ

ΕΚΘΕΣΗ ΕΞΕΛΕΓΚΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
Για την χρήση 1.1-31.12.2010


Ύστερα από πρόσκληση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΥΠΕΤ διενεργήσαμε γενικό διαχειριστικό έλεγχο για την περίοδο 1.1 – 31.12.2010, με βάση το άρθρο 19 του καταστατικού σε συνδυασμό και με τις διατάξεις του κλαδικού λογιστικού σχεδίου για τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης (ΠΔ 80/97).

Σύμφωνα με τις διατάξεις του καταστατικού του ταμείου μας, η θητεία της παρούσας εξελεγκτικής ολοκληρώνεται, καθώς σήμερα εκπνέει ο χρόνος εκλογής της και συνεπώς η έκθεση που παρουσιάζουμε ενώπιον της Γενικής Συνέλευσης είναι η καταληκτική της θητείας της. Για το λόγο αυτό, εκτός από τις παρατηρήσεις και προτάσεις, που διατυπώνουμε σε σχέση με την χρήση 1.1-31.12.2010, θεωρήσαμε αναγκαία και τη διατύπωση ορισμένων παρατηρήσεων για τη συνολική εικόνα που παρουσιάζει το ΤΥΠΕΤ μετά την ολοκλήρωση της τρίχρονης θητείας του παρόντος ΔΣ. (1.1.2008 έως 31.12.2010).
Όσον αφορά την παρούσα χρήση.

Χωρίς να διατυπώνουμε επιφυλάξεις ως προς τα συμπεράσματα του ελέγχου που διενεργήσαμε, τις λογιστικές καταστάσεις και τα παραστατικά που μας δόθηκαν, θέλουμε να επιστήσουμε ιδιαιτέρως την προσοχή των μελών του ΔΣ και των ασφαλισμένων του ταμείου μας στις παρατηρήσεις που ακολουθούν.

1) Η συγκρότηση επίσημου μητρώου παγίων δεν έχει υλοποιηθεί ακόμα, παρά το ότι η σχετική επισήμανση της Εξελεγκτικής Επιτροπής έχει γίνει από τη διαχειριστική χρήση 2008, παρά το ότι το ΔΣ του ταμείου είχε λάβει σχετική απόφαση στην 12η ολομέλειά του από 15,16.5.2009 και παρά το γεγονός ότι μια ανεπίσημη κατάσταση συνοδεύει μαζί με άλλα επεξηγηματικά στοιχεία τις λογιστικές καταστάσεις κλεισίματος κάθε χρήσης.

Επισημαίνουμε για μια ακόμα φορά την αναγκαιότητα της εν λόγω κατάστασης τόσο από τυπικής πλευράς, όσο όμως και από ουσιαστικής, δεδομένου ότι η ακριβής αποτίμηση των παγίων περιουσιακών στοιχείων του ταμείου επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την αποτίμηση της συνολικής περιουσιακής κατάστασής του, πολύ περισσότερο τώρα που μετά τα έργα που έχουν εκτελεστεί, η αξία των παγίων περιουσιακών στοιχείων του ΤΥΠΕΤ έχει αναπροσαρμοστεί θετικά σε σημαντικό βαθμό.
2) Οι δαπάνες, τουλάχιστον οι βασικές (φαρμακευτική, ιατρική κλπ) διατηρούν ανεκτούς ρυθμούς ανόδου με εξαίρεση τις δαπάνες νοσοκομειακής περίθαλψης, αλλά για τις οποίες πρέπει να σημειωθεί ότι επηρεάστηκαν δυσμενώς από την μεταφορά και την περίθαλψη σε άλλα νοσοκομεία των ασθενών του Υγείας Μέλαθρον λόγω των εργασιών ανακαίνισης που έγιναν στη διάρκεια της παρούσας χρήσης.

Εκτιμούμε ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια περιορισμού των δαπανών διοικητικής λειτουργίας (προεδρείο, ΔΣ, γραφείο τύπου & δημοσίων σχέσεων, γραφείο διεθνών σχέσεων, γενικά έξοδα διοίκησης κλπ), τα οποία παραμένουν διαχρονικά στο 3,5% περίπου επί του συνόλου των δαπανών χρήσης)

Υπογραμμίζουμε έντονα, όπως και σε προηγούμενες εκθέσεις μας, ότι είναι αναγκαία η μεγαλύτερη ανάλυση των διοικητικών εξόδων σε συνοδευτικό και δημοσιοποιούμενο στο ετήσιο τεύχος του απολογισμού επίσημο πίνακα, ώστε να υπάρχει η κατά το δυνατό πληρέστερη πληροφόρηση.

3) Έχει εκπονηθεί ο νέος κανονισμός προμηθειών, αλλά παράλληλα καθυστερεί σημαντικά η εκπόνηση του νέου κανονισμού παροχών. Παρατηρήσαμε ήδη ότι έχουν σημειωθεί δύο αναβολές στην εξέτασή του από την ολομέλεια του ΔΣ. Σημαντική, κατά την άποψή μας, παρενέργεια της μη ολοκλήρωσης του νέου κανονισμού παροχών, είναι η συσώρρευση και παραπομπή στο ΔΣ πολλών ατομικών αιτημάτων με αποτέλεσμα την απόσπαση του ΔΣ από άλλες σημαντικές διοικητικές και ελεγκτικές λειτουργίες.

Όσον αφορά το νέο κανονισμό προμηθειών σημειώνουμε ότι παρουσιάζει δύο, κατά την άποψή μας πάντα, σημαντικές ελλείψεις.

- Δεν εισάγει ευχέρειες χρήσης ιδιαίτερα ευέλικτων χρηματοδοτικών εργαλείων για την χρηματοδότηση σοβαρών δαπανών. Τέτοιο χρηματοδοτικό εργαλείο πολύ συμβατό με την λειτουργία και τις χρηματοδοτικές ανάγκες του ταμείου είναι η χρήση του LEASING. Να αναφέρουμε μόνο ότι το LEASING επί μηχανημάτων ή/και (επαγγελματικών) κτηρίων όχι μόνο εξασφαλίζει σε κάθε στιγμή λειτουργίας του ταμείου τον πιο σύγχρονο εξοπλισμό, αλλά απεμπλέκει και από προβλήματα χρηματοοικονομικής ρευστότητας, συνοδευτικών λειτουργιών όπως συντήρηση, επισκευές κλπ. Η Εθνική Τράπεζα έχει μία των καλύτερων, από πλευράς οργάνωσης και εμπειρίας θυγατρική σχετική εταιρία, η συνεργασία με την οποία όχι μόνο θα βοηθούσε πολύπλευρα το ΤΥΠΕΤ, αλλά θα έλυνε και προβλήματα καθυστέρησης των ροών χρηματοδότησης, όπως αυτά που παρατηρούνται σε σχέση με τη χρηματοδότηση που η Τράπεζα έχει αναλάβει να παράσχει για την υλοποίηση του σχεδίου βιωσιμότητας του ταμείου.

- Ο νέος κανονισμός παροχών έχει κενό ως προς τις συμβάσεις απόκτησης εξοπλισμού, ιδιαίτερα μάλιστα εκείνου που αφορά μηχανήματα υψηλής ψηφιακής τεχνολογίας, αλλά και άλλα, που η αγορά τους εγκαθιδρύει μονιμότερες σχέσεις μεταξύ προμηθευτή και ΤΥΠΕΤ με την παροχή υποστηρικτικών μετά την πώληση υπηρεσιών (συντήρηση, παρακολούθηση, ενημέρωση, εκσυγχρονισμός κλπ).

Το κενό συνίσταται στη μη θεσμική ρύθμιση, στην απουσία δηλαδή σχετικών κανονιστικών διατάξεων που να επιβάλλουν να υπάρχουν στις προδιαγραφές των μειοδοτικών διαγωνισμών και να δίνονται από τους προμηθευτές ποσοτικές και ποιοτικές παράμετροι «πακέτο» με το αντίστοιχο κόστος κτίσης και τη χρονική διάρκεια της συμφωνίας, η οποία πρέπει να καλύπτει κατά το δυνατό το μεγαλύτερο μέρος ή όλη τη διάρκεια ωφέλιμης ζωής του αποκτώμενου εξοπλισμού.

Επισημαίνουμε ότι, όπως μας διαβεβαίωσαν στελέχη του ταμείου, η πρακτική αυτή ήδη εμπειρικά έχει καταστεί αναγκαία να εφαρμόζεται από τις εκάστοτε επιτροπές προμηθειών και εφαρμόζεται τον τελευταίο ένα – ενάμιση χρόνο. Υπό το πρίσμα αυτό λοιπόν δεν βλέπουμε το λόγο του να μην γίνει και η θεσμική κατοχύρωση της πρακτικής αυτής.

Τέλος κατά την εκτίμησή μας απαραίτητος είναι και ο ρυθμιστικός κανονισμός για τη λειτουργία της νεοσύστατης επιτροπής διαπραγματεύσεων, με κεντρικό πυρήνα τη μέθοδο συλλογής και ταυτόχρονης εξέτασης όλων των μειοδοτικών προσφορών (αρχικών και επαναληπτικών).

4) Αναφερόμενοι σε συμβάσεις θέλουμε να σημειώσουμε ότι η πρόσφατη σύμβαση για τα αντιδραστήρια, η μεγαλύτερη από πλευράς οικονομικών ρυθμίσεων και προμηθευόμενων ειδών, είναι πανομοιότυπη με την προηγούμενη, εκτός ορισμένων σημείων που λόγω επικαιροποίησης, διαφέρουν ελαφρά από τα αντίστοιχα σημεία της αρχικής σύμβασης. Σημειώνουμε ως σημαντικότερες διαφορές μεταξύ των δύο συμβάσεων την σοβαρή μείωση των ποσοστών εκπτώσεων (20% σε 5% και 30% σε 10% σε ορισμένα είδη εξετάσεων) καθώς και την άρση υποχρέωσης της προμηθεύτριας εταιρίας να προσκομίσει Ε/Ε καλής εκτέλεσης. Όμως δεν μπορούμε να θεωρήσουμε εκ των προτέρων αρνητικά τα ανωτέρω γεγονότα, γιατί πιθανόν πρόκειται για το αποτέλεσμα διαπραγμάτευσης προκειμένου να κερδηθούν άλλα θετικά σημεία που περιέχονται στη σύμβαση όπως η επέκτασή της από 1+1 έτη σε 2+1.

5) Επισημαίνουμε επίσης ότι το ΤΥΠΕΤ εξακολουθεί να προσφεύγει σε ευέλικτες μορφές εργασίας ιδίως μάλιστα σε νοικιαζόμενους εργαζόμενους. Ανανέωσε δε και την σύμβαση συνεργασίας με την ICAP που έχει προμηθεύσει τους 13 περίπου νοικιαζόμενους εργαζόμενους. Θεωρούμε ότι η διατήρηση τέτοιων απεχθών από κάθε άποψη εργασιακών σχέσεων δεν είναι συμβατή με την φυσιογνωμία του ΤΥΠΕΤ, αφενός, αλλά δεν προσφέρουν και ιδιαίτερο οικονομικό όφελος αφετέρου. Για παράδειγμα ο περιορισμός των διοικητικών δαπανών πχ -1% μπορεί να αντισταθμίσει άνετα την όποια επιβάρυνση από την υιοθέτηση σταθερών και αξιοπρεπών εργασιακών σχέσεων.

6) Η παρουσίαση της κάλυψης του ελλείμματος της χρήσης ενώ είναι σωστή από λογιστικής πλευράς, δεν είναι απολύτως συμβατή με τα οριζόμενα από το καταστατικό άρθρο 20, παραγρ. 2 , εδάφιο δ.

Το καταστατικό στο σημείο αυτό επιδιώκει να τονίσει τη σοβαρότητα εμφάνισης ελλειμμάτων αλλά και να υπογραμμίσει ότι η κάλυψή τους με μείωση της περιουσίας του ταμείου είναι σοβαρό ζήτημα άσχετα από το μέγεθος του ελλείμματος και την επαναληπτικότητα του γεγονότος.

Περισσότερο συμβατός με τα οριζόμενα από το καταστατικό θα ήταν ένας των εξής χειρισμών:

• Στον Απολογισμό στο τμήμα ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΠΟΡΕΙΑ γίνεται σαφής αναφορά του ελλείμματος, των αιτίων του και του τρόπου κάλυψής του. Συνηθέστερα ακολουθούμενη πρακτική από τις προηγούμενες Διοικήσεις του ταμείου πχ τυχαία αναφέρουμε Απολογισμοί χρήσεων 2004, 2005. Ο απολογισμός ψηφίζεται άρα καλύπτεται με απόφαση ΔΣ όπως το παραπάνω αναφερόμενο άρθρο ορίζει.

• Το ΔΣ του ταμείου παίρνει ειδική προς τούτο απόφαση, στο τέλος της χρήσης
• Το ΔΣ του ταμείου παίρνει ειδική προς τούτο απόφαση στην αρχή της χρήσης. Η απόφαση ισχύει με ανώτατο όριο το προϋπολογισμένο έλλειμμα, αφού αυτό είναι γνωστό από τον προϋπολογισμό που έχει ήδη συνταχθεί από την προηγούμενη χρήση.

Πάντως επισημαίνουμε ότι με την παρατήρηση μας αυτή δεν τίθεται σε αμφισβήτηση με κανένα τρόπο η ορθότητα του υπολογισμού του ελλείμματος αλλά μόνο ο τρόπος απεικόνισης και αναφοράς του στις λογιστικές καταστάσεις.
Κλείνοντας την παραπάνω έκθεση και την θητεία της παρούσας εξελεγκτικής επιτροπής θέλουμε να κάνουμε τις εξής τελικές επισημάνσεις.
• Αν και κοινότοπο, ωστόσο είναι αναγκαίο να επαναλαμβάνεται. Το ΤΥΠΕΤ, με την επιρροή και της συγκυρίας, πλησιάζει σε κάθε χρήση στο βασικό και κρίσιμο σημείο όπου θα κριθεί οριστικά η βιωσιμότητά του. Η παρουσία συνεχών οργανικών ελλειμμάτων με ελάχιστες εξαιρέσεις (μία ή δύο) την τελευταία 8ετία, 10ετία, για να αναφερθούμε μόνο στο βάθος χρόνου που διερεύνησε η παρούσα Εξελεγκτική Επιτροπή, δεν μπορεί να συνεχιστεί.
• Η κάλυψη μέχρι στιγμής των ελλειμμάτων γίνεται από τα σωρευμένα ρευστά διαθέσιμα που οι προηγούμενες Διοικήσεις παραχώρησαν (κατόπιν πιέσεων) στο ταμείο ( ΕΥΡΩ 800 χιλ.περίπου η Διοίκηση Καρατζά, 6-7 εκατ. Η Διοίκηση Αράπογλου, 1000/αποχωρούντα εργαζόμενο, 5000/αποχωρούντα εργαζόμενο αντίστοιχα), συν ρευστοποιήσεις μετοχών και πώληση ακινήτου ΑΓ. Παρασκευής, άλλα εκατ. ΕΥΡΩ). Η πρακτική αυτή δεν είναι άνευ ορίων.

• Το ΤΥΠΕΤ χρειάζεται επειγόντως να σχεδιάσει το μέλλον του επιβεβαιώνοντας τον αυτοδιαχειριστικό και γι’ αυτό ιδιαίτερο πολιτικό του χαρακτήρα. Με στήριξη στις δικές του δυνάμεις αφενός, να διευρύνει τη δραστηριότητά του διατηρώντας τη μη κερδοσκοπική και κοινωνική οικονομική του φυσιογνωμία αποδεικνύοντας στην πράξη ότι η αυτοδιαχείριση δεν είναι κατ’ ανάγκη συνώνυμη των ελλειμμάτων.

Αφετέρου υπογραμμίζοντας τον διεκδικητικό του χαρακτήρα να βάλει φραγμό στις επιπτώσεις που οι επιχειρηματικές αποφάσεις της Τράπεζας προκαλούν και επηρεάζουν την οικονομική του σταθερότητα και να κάνει καθαρό σε κάθε Διοίκηση ότι οι επιχειρηματικές της αποφάσεις είναι δικές της όπως επίσης είναι δικά της και τα κόστη που αυτές συνεπάγονται.

Σ’ αυτή την πορεία του ΤΥΠΕΤ το συνδικαλιστικό κίνημα θα πρέπει με πιο έντονο τρόπο από όσο το έχει κάνει μέχρι σήμερα να αναλάβει τις δικές του ευθύνες, ως ιδρυτικό μέλος του θεσμού.

Δεν υπάρχουν σχόλια: